آموزش جلو گیری از هک وای فای

 

#اموزشی

آموزش جلو گیری از هک وای فای

زندگی بدون اینترنت و به خصوص وای فای در دنیای امروزه، کاری بسیار دشوار و غیرقابل تحمل است. در حال حاضر اکثر کاربران اینترنتی از یک مودم یا روتر وای فای در خانه ی خود استفاده می کنند که هر یک دارای سطح امنیتی متفاوت است. مودم های WiFi به قدری با زندگی ما آمیخته شده اند که تقریباً در هر مکانی که وای فای گوشی یا لپ تاپ خود را روشن کنید، می توان 3 یا 4 مودم مختلف را شناسایی کرد اما آیا تمامی دارندگان مودم های وای فای، از راهکارهای امنیتی مؤثر استفاده می کنند؟ متأسفانه پاسخ این سؤال منفی است؛ در حقیقت اکثر کاربران پس از راه اندازی اولیه مودم وای فای خود، دیگر هرگز به سطح امنیتی و تنظیمات ضروری برای مقابله با هکرها نمی اندیشند و اصطلاحاً درهای مودم خود را برای همسایگان باز می گذارند.

 

متخصصان امنیتی، هکرها و حتی افراد عادی با کمی اطلاعات ابتدایی در رابطه با سطوح امنیتی و حفره های امنیتی روترهای WiFi می توانند به مودم های آسیب پذیر اطراف خود (که تعداد آن ها نیز بسیار است) دسترسی پیدا کنند. پس از نفوذ به این مودم ها، آن ها می توانند از شبکه ی شما برای انجام حملات سایبری، جاسوسی و... استفاده کنند. همچنین می توان به صورت نامحسوس سیستم شما را به وب سایت های خصوصی انتقال داد تا در آنجا هکرهای حرفه ای تر، به ریزترین اطلاعات شخصی شما همچون حساب های بانکی و رمزهای عبور مختلف دست یابند.


در گذشته که استفاده از شبکه های کابلی مرسوم تر بود، دزدیدن اطلاعات و یا پهنای باند برای هکرها بسیار سخت و دشوار بود چراکه می بایست به صورت فیزیکی به مودم موردنظر اتصال پیدا می کردند. اما مشکل سیگنال های وای فای آن است که هر کسی که در مجاورت مودم قرار گرفته، می تواند به آن نفوذ کند.

 

نفوذ هکرها و افراد سودجو به شبکه، به سه دلیل برای کاربران خطرناک و ناخوشایند است:


•    اول آنکه این کار سبب افزایش هزینه ی اینترنت ماهانه ی شما می شود چراکه فرد سودجو نیز از حجم اینترنت شما (نهایت) استفاده را خواهد نمود.
•    استفاده ی شخص دیگری از اینترنت، سبب کاهش سرعت می شود چراکه پهنای باند شما با کاربر دیگری به اشتراک گذاشته می شود.
•    این کار می تواند خطرات امنیتی متعددی به دنبال داشته باشد و هکر با استفاده از اینترنت بی سیم، به فایل های شخصی کامپیوتر و اطلاعات خصوصی دیگر دسترسی پیدا کند.


با این وجود، برخی راهکارهای ساده و بی دردسر وجود دارند که با بکارگیری آن ها می توان مودم و شبکه ی خود را از حملات همسایگان و یا رهگذران خرابکار حفاظت نمود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با راهکارهای مختلفی که می توان برای جلوگیری از نفوذ هکرهای وای فای به کار برد، آشنا سازیم. برخی از این راهکارها بسیار ساده و ابتدایی بوده و برخی دیگر نیازمند پیش زمینه ی نسبتاً کمی در رابطه با ساز و کار مودم ها و شبکه هستند.


پیش از همه چیز باید راه دسترسی به صفحه ی تنظیمات اصلی مودم خود را بدانید. در اکثر مودم های ساخت کمپانی های معروف همچون Linksys، Cisco، Netgear، D-Link TP-LINK و... با وارد کردن آدرس 192.168.1.1 در نوار جستجوی یک مرورگر می توانید به این صفحه دسترسی پیدا کنید. البته توجه داشته باشید که ابتدا می بایست مودم خود را توسط کابل LAN به سیستم متصل کنید.

 

پسووردهای 12345 را دور بیاندازید!


اولین و مهمترین نکته آن است که هرگز مودم خود را بدون پسوورد رها نکنید. همچنین می بایست پس از اولین اتصال، رمز عبور اتصال به صفحه ی تنظیمات مودم را نیز از حالت پیشفرض تغییر دهید.
کارخانه های سازنده مودم ها و روترها، از پسووردهای پیش فرض بسیار آسان و قابل پیشبینی استفاده می کنند تا کاربران در صورت فراموشی و یا عدم آگاهی کافی بتوانند به دستگاه خود متصل شوند. خبر بد آن است که اکثر کاربران ایرانی هرگز کلمه عبور تنظیمات مودم را تغییر نداده و بدین ترتیب راه دسترسی به کل قابلیت های مودم را برای هکرها باز می گذارند. در صورت دسترسی فرد متجاوزگر به این تنظیمات، او می تواند تمامی موارد امنیتی از جمله پسووردهای شما را مشاهده و یا حتی تغییر دهد پس بهتر است پسووردی قدرتمند و غیرقابل حدس زدن برای این قسمت و همینطور وای فای خود انتخاب نمایید.

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: اموزش حفظ داده های شخصی خود
برچسب‌ها: آموزش جلو گیری از هک وای فای

تاريخ : یک شنبه 12 ارديبهشت 1395 | 19:53 | نویسنده : حسن احمدپور |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • نور ایران